Dört Çekirdek Ve Hızaşırtma (Core 2 Duo E6750/Quad Q6600/QX6850)

By LovelessGent
Tem 3rd, 2012
0 Comments
404 Views

CPU teknolojisini iki yıldır yakından takip edenler, dört çekirdekli işlemcilerin çok iş parçacıklı (multi-threading) uygulamalarda oldukça büyük bir başarım üstünlüklerinin olduğunu iyi bilirler. Öte yandan aynı okuyucu kitlesi, dört çekirdeğin oyunlarda neredeyse hiçbir avantajının olmadığını da bilirler çünkü oyunlar genellikle tek veya çift iş parçacıklı olarak çalışacak biçimde tasarlanmışlardır.

Hem oyun oynamayı seven hem de çok iş parçacıklı uygulamalardan sık sık yararlanan kullanıcılar kendilerini tatmin edecek en iyi işlemciyi kararlaştırmak için ince eleyip sık dokumalılar ama kime danışacaklarını da iyi bilmeliler. Zira kendisini bu işte “uzman” varsayan birçok kişi, bilgisayarlarını oyun amaçlı kullanmak isteyen kullanıcılara ne hassa, Core 2 Duo E6750′den daha yavaş fakat dört çekirdekli olan Core 2 Quad Q6600′ü önerebilmekte!

Dört Çekirdek Ve Hızaşırtma (Core 2 Duo E6750)

 

Hızaşırtma, dört çekirdekli işlemcileri uygulamalarda olduğu kadar oyunlarda da zirveye yerleştirebilir… Mi acaba? Tom’s Hardware forumunda bazı üyeler “Q6600′ü E6750′nin hızına yükseltin yeter” deseler de unuttukları bir nokta var. Şüphesiz ki E6750′ye de hızaşırtma uygulanabiliyor ve işin üzücü tarafı çift çekirdeklilerin genellikle daha iyi hızaşırtma olurlar.

QX6850, Q6600, Başka?

Dört Çekirdek Ve Hızaşırtma!

Core 2 Quad Q6600 işlemcilerinin sahipleri, yaptığımız her iki ayarı da kendileri uygulayabilirler çünkü bu işlemci, çarpanın 6x-9x arasında ayarlanabilmesine izin veriyor.

QX6850, Q6600, Başka?

Hızaşırtmaya Elverişli Donanım

E6750′nin sekiz çarpanına sahip olması, işlemcinin en yüksek saat hızına ulaşılabilmesi için 520 MHz gibi yüksek bir birim FSB hızını gerekli kılıyor ve tabi bunun için oldukça sıkı anakartlara da ihtiyacınız var. GIGABYTE GA-P35T-DQ6 bize bir önceki yüksek hızaşırtma deneyimizden yadigâr kaldı. O gün F3c BIOS sürümüyle beraber test ettiğimiz anakart için hazırlanan F3i’nin deneme sürümü (Beta) şu an çıkmış durumda.

Hızaşırtmaya Elverişli Donanım

Hızaşırtma yapmak istiyorsanız tüm bileşenlerinizin buna elverişli olması gerekmektedir, öyleyse hızlı RAM’lerle de beraber çalışmalısınız. Super Talent’in DD3-1600 belleği öyle bir bellek ki 2000 MHz gibi bir hızın ötesini görebiliyor veya CAS4 gecikmesiyle çalışabiliyor ancak doğal olarak yüksek hızlarda bu kadar düşük gecikmelerde çalışamayacağını sizler de takdir edersiniz. İlerleyen sayfalarda işlemci hızaşırtma sonuçlarını açıkladıktan hemen sonra düşük gecikme yerine neden yüksek hız tercih ettiğimizi açıklayacağız.

Hızaşırtmaya Elverişli Donanım
Anakart ve bellek sınırlandırmalarını bir taraf koyarsak, işlemciyi soğutmak daha büyük bir problem olarak karşımıza çıkıyor. Yüksek hızlarda oluşan sıcaklık en sınırlandırıcı etmendir ancak ne var ki sistemi bu hızlarda kararlı tutabilmek için daha yüksek çekirdek gerilimleri şarttır. Dolayısıyla yüksek gerilim yüksek ısıya da sebebiyet verdiğinden, işlemciyi imkânlar dâhilinde soğutabildiğimiz kadar soğutmalıyız. Swiftech’in Apogee GTX LGA775 soğutucusu, üç fanlı (120 mm) radyatörü ve MCP-655b su pompasıyla gücünün yettiği kadar bize yardımcı olacak.

Hızaşırtmaya Elverişli Donanım

 

CPU Hızaşırtma Sonuçları

Yazı dizimizin ilk bölümünde olduğu gibi bu seferde de Core 2 Duo E6750′nin gerilimini en çok 1.60 Volt’a kadar çıkarabildik ve bunun sonucunda yine 4.16 GHz frekans sınırına eriştik.

CPU Hızaşırtma Sonuçları

Core 2 Extreme QX6850, aynı aşamalı işlemcilere sahip olmasına rağmen ne yazık ki E6750 kadar FSB dostu değil. Standart dokuz çarpanının olmasına rağmen 3.80 GHz’yi güçlükle geçebildi. O halde biz de çarpan sayısını 10′a çıkarıp 4 GHz sınırını aşmayı başardık.

CPU Hızaşırtma Sonuçları

Bellek Ayarları

Super Talent’in DDR3-1600 belleklerini tüm deneyler boyun 2.00 Volt gerilimle kullandık.

Yüksek bellek hızları en büyük yararı, sadece göstermelik karşılaştırma deneylerinde sağlarlar. En iyi program başarımı ise daha düşük hızlarda ve gecikmelerde gerçekleşir.

Super Talent DDR3-1600 belleklerin 1066 MHz’de CAS4.0 (4-4-4) gecikmesinde çalışabildiğine şahit olduk ve daha önce kullandığımız DDR2-1066 örneklerimizle de uyuşsun diye tRAS gecikmesini 12′ye çektik. Bu ayarı Core 2 Duo E6750 ve Extreme QX6850′yi standart hızlarıyla test etmek için kullandık.

Bellek Ayarları

E6750′yi 3.00 GHz yapmak için birim sistem hızını biraz arttırmalıydık. FSB/DRAM oranını dengede tutmamız nedeniyle hızaşırtma sonucu bellek hızı 1200 MHz’e çıktı ve bu da gecikmeleri 5-4-4 olarak yükseltmemizi gerektiriyordu. DDR2 belleklerle birebir test yapmak için kullandığımız 1066 MHz standart hızından uzaklaşınca da tRAS gecikmesini 8 döngüye (cycle) düşürmekte herhangi bir mahsur görmedik.

Bellek Ayarları

Core 2 Extreme QX6850 daha çok çarpan ve daha düşük birim sistem hızıyla en yüksek hıza erişebildiği için FSB/DRAM oranını 5:8 olarak belirledik. Yalnız gecikmeleri de birazcık yükseltmek zorunda kaldık tabi.

Bellek Ayarları

Bu arada, Core 2 Duo E6750′nin 8 tanecik işlemci çarpanı muazzam bir sistem hızına erişmemizi gerektiriyordu ve düşük gecikme ayarımızı korumak adına FSB/DRAM oranını 2:3 yaptık.

Bellek Ayarları

Dört Çekirdek Ve Hızaşırtma Deney Düzeneği

Sistem Donanımı (DDR2 Platform)
İki-Çekirdekli İşlemci Intel Core 2 Duo E6750, 1333 FSB
Conroe 65 nm, 2.67 GHz, 4 MB L2 Önbellek
Dört-Çekirdekli İşlemci Intel Core 2 Extreme QX6850, 1333 FSB
Kentsfield 65 nm, 2.67 GHz, 8 MB L2 Önbellek
Anakart Gigabyte GA-P35T-QD6 Rev 1.0, BIOS F3c
LGA775, Intel P35 Yongaseti
DDR3-SDRAM Super Talent W1600UX2G7
2x 1024 MB DDR3-1600 (CL 7.0-7-7-18)
Sabit Disk Western Digital WD1500ADFD-00NLR1, Firmware: 20.07P20
150 GB, 10,000 RPM, 16 MB önbellek, SATA/150
Ekran Kartı Foxconn GeForce 8800GTX, P/N: FV-N88XMAD2-OD
NVIDIA GeForce 8800GTX – 768 MB
Güç Kaynağı OCZ GameXStream OCZ700GXSSLI – 700W
Sistem Yazılımı & Sürücüler
İS Windows XP Professional 5.10.2600, Hizmet Paketi 2
DirectX Sürümü 9.0c (4.09.0000.0904)
Platform Sürücüleri Intel INF 8.3.0.1013
Ekran Kartı Sürücüleri NVIDIA Forceware 158.22
Deneyler ve Ayarlar
3B Oyunlar
Call of Duty 2 Sürüm: 1.03
Ekran Çözünürlüğü: 1024×768
Keskinliği Yumuşatma: kapalı
Gölgeler: yok
timedemo demo2
F.E.A.R Sürüm: 1.0 Retail
Ekran Çözünürlüğü: 1024×768
Bilgisayar: Orta
Grafikler: Orta
Deney Yolu: Options/Performance/Test Settings
Quake 4 Sürüm: 1.2 (Çift Çekirdek Yaması)
Ekran Çözünürlüğü: 1024×768
Video Kalitesi: varsayılan
THG Timedemo waste.map
timedemo demo8.demo 1 (1 = dokuları yükle)
Ses
Lame MP3 Sürüm 3.97 Beta 2 (12-22-2005)
Ses CD’si “Terminator II SE”, 53 dk
wav’dan mp3′e
160 kbps
OGG Sürüm 1.1.2 (Intel P4 MOD)
Sürüm 1.1.2 (Intel AMD MOD)
Ses CD’si “Terminator II SE”, 53 dk
wav’dan ogg’ye
Kalite: 5
Video
TMPEG 3.0 Express Sürüm: 3.0.4.24 (Sessiz)
ilk 5 Dakika DVD Terminator 2 SE (704×576) 16:9
Yaratımlama ile Çoklu-işparçası
DivX 6.1 Profil: Yüksek Tanımlı Profil
1-geçiş, 3000 kbit/s
Kodlama Kipi: Insane Quality
Geliştirilmiş Çoklu-işparçası
Sessiz
XviD 1.1.0 Sürüm: 1.1.0 Beta 2
Target quantizer: 1.00
Uygulamalar
Autodesk 3D Studio Max Sürüm: 8.0
Karakterler “Dragon_Charater_rig”
yaratımlama HTDV 1920×1080
Yapay
PCMark05 Pro Sürüm: 1.1.0
Sistem, İşlemci ve Bellek Deneyleri
Windows Media Player 10.00.00.3646
Windows Media Encoder
9.00.00.2980
SiSoftware Sandra 2005 Sürüm 2005.7.10.60
İşlemci Deneyleri = Aritmetik, Çokluortam Deneyleri
Bellek Deneyleri = Veriyolu Genişliği Deneyleri

Deney Sonuçları

3B Oyunlar

Deney Sonuçları

Call of Duty sadece ekran kartına yüklenen bir oyun görünümünde. Core 2 Extreme QX6850 burada hızaşırtmadan hiçbir yarar sağlamasa da Core 2 E6750′yi standart hızlarda 1-2 kare hızıyla geride bırakıyor. Bu küçük artışın nedeni, işletim sisteminin işlemcinin “kullanılmayan” diğer iki çekirdeğine birkaç ufak görev vermesi olabilir.

Deney Sonuçları

F.E.A.R. ise işlemci ne kadar güçlüyse o kadar fazla başarım sağlıyor ve Core 2 Duo E6750′nin en yüksek hızının QX6850′den de yüksek olması bu oyunda işe yarıyor.

Deney Sonuçları

Quake 4′de de F.E.A.R.’ın durumuna benzer şekilde işlemciden kaynaklanan başarım kazanımları görülüyor. Core 2 Extreme QX6850′nin diğer iki çekirdeğinin 2.66 ve 3.00 GHz hızlarında etkilerini hissettirdiklerine dikkat edin. Quake 4, çift çekirdekli işlemcilere uyarlanmış ilk oyunlardan birisiydi fakat yapılan uyarlamayla dört çekirdeğe de hafiften bir destek sağlanmış gibi görünüyor.

Uygulama

Uygulama

3D Studio Max, dört çekirdeğin iki çekirdek üzerine getirdiği %80′lik farkla, saat hızı daha düşük olan dört çekirdeklilerin aslında nelere kadir olduğunu kanıtlıyor.

 

Ses Kodlama

Uygulama

Uygulama

Lame ve OGG dört çekirdekten neredeyse hiç faydalanmıyor çünkü Core 2 Duo E6750 ile Core 2 Extreme QX6850 her hızda başa baş bir görünüm sergiliyor.

Video

Uygulama

Yeni DivX kodlayıcı programı açıkçası dört çekirdekli işlemcilere tam olarak uyarlanmış. Hatta dört çekirdekli işlemcimiz çift çekirdekliye göre %100′ün üzerinde başarım artışı elde etti.

Uygulama

XviD, çift çekirdekli işlemcilerle normalde DivX’e göre daha hızlı kodlama yapar ama bu sefer Core 2 Extreme QX6850′nin pek geride kaldığını söyleyemeyiz. Yine de burada Core 2 Duo E6750 galip.

Yapay

Yapay

PC Mark’ın sistem deneyi Core 2 Extreme QX6850′e çok az puan verdi ancak Core 2 Duo E6750′nin daha yüksek olan hızı karşısında gene de iyi sayılır.

Yapay

Her ne kadar Core 2 Extreme QX6850 PC Mark 2005′in CPU testinde Core 2 Duo E6750′yi tokatlasa da, aslında bu farkın daha büyük olacağını umuyorduk.

Yapay

PC Mark 2005′in bellek deneyi, dört çekirdekli işlemcilerin özellikle yüksek hızlarda çalıştıkları zaman Intel’in yüksek hızlı FSB’sini daha etkin bir biçimde kullandıklarını ortaya çıkarıyor. E6750′nin bellek hızı daha yüksek olsa da, görüldüğü gibi daha düşük puan almış.

Yapay

Yapay

Yapay

Sandra 2005′in CPU aritmetik deneyi QX6850′in fazladan çekirdeklerini tam kullanarak sağladığı yaklaşık %100 başarım artışıyla, PC Mark’dan umduğumuz fakat bulamadığımız farkı gözlerimizin önüne getiriverdi.
Yapay, Devam

Yapay, Devam

Sandra 2005′in çoklu-ortam (mutimedia extension) deneyi de yine benzer bir şekilde Core 2 Extreme QX6850′yi E6750′nin neredeyse %100 ötesinde gösteriyor.

Yapay, Devam

Yapay, Devam

Sandra 2005′in bellek veri yolu genişliği deneyi PC Mark’ın aksine, öncelikle iş yoğunluğu (throughput), sonra da bellek zamanlamalarıyla ilgileniyor. İşlemci hızının ise sonuca etkisi pek yok. Diğer bir deyişle, hızaşırtma uygulanmış E6750′nin yüksek sistem hızı (FSB) burada galip geliyor.

Başarım Özeti

Core 2 Duo E6750, Core 2 Extreme QX6850′ye göre daha yüksek hızlara ulaşabilse de, aradaki öyle tahmin ettiğimiz kadar çok çıkmadı. Deney düzeneği ve ayarlarda birkaç ufak değişiklik yaparak G0 aşamalı Q6600′ın yeteneklerini de yakından görmek istedik fakat açıkçası bunu yapmak bize nasip olmadı. Ama gene de çift çekirdekli ucuz bir işlemcinin oyunlarda nelere kadir olduğunu hepimiz görüyoruz değil mi?

Başarım Özeti

Core 2 Duo E6750′nin daha yüksek bir hıza ulaşabilmesi, oyunlarda onu QX6850′nin bile önüne geçiriyor. Eşit hızlarda ise QX6850′ye geçiliyor. Oyun meraklıları bu ikilinin birbirlerine ne kadar yakın olduklarını görmekten mutluluk duyacaklardır ve dört çekirdekli bir işlemciye verecekleri parayı oyunlar için hayati öneme sahip bir parçaya, yani örneğin 600 Dolarlık bir ekran kartına verebilirler.

Birçok uygulama çok çekirdekli işlemcilerden tam olarak yararlanabilecek şekilde tasarlanmaya başladı fakat hala tek veya çift iş parçacıklı olarak çalışanlar da yok değil. Dört çekirdeğin bu durumda büyük bir başarım kazancı sağlamasını umuyorduk ama bakalım en yüksek hızaşırtmayla beraber neler yapabilmiş?

Başarım Özeti

2.66 GHz hızında dört çekirdek çift çekirdeğe nazaran %36 kazanç sağlıyor. İşlemciler en yüksek derecede zorlandığında ise aralarındaki fark gördüğünüz gibi belirgin biçimde azaldı çünkü E6750′nin tepe noktası QX6850′den daha yukarıda.

Bazı yapay karşılaştırma deneyleri sadece işlemci için başarım ölçümleri yapar. O halde dört çekirdeğin avantajını en çok burada göreceğiz demektir.

Başarım Özeti

2.66 GHz hızında Core 2 Extreme, Core 2 Duo’ya %86 gibi bir oranda fark atmış. Ancak en yüksek hızlarda dört çekirdekle çift çekirdek arasındaki fark yine en aza inmiş. Bunun nedeni de üst paragrafta yazan sebepten farklı bir durum değil.

Tüm başarım kazanımlarını tek bir grafik altında göstermek, çok yüksek hızlarda çalışan bir dört çekirdekli işlemcinin günlük kullanımlarda size neler sağlayabileceğini kolaylıkla anlayabilmenizi sağlayacaktır.

Başarım Özeti, Devam

Üstteki grafiğe göre iki işlemcinin en üst hız sınırında, dört çekirdekli işlemcinin çift çekirdeğe göre ortalama %38 daha hızlı olduğu sonucu açığa çıkıyor ( %200.98, %145.12 ile bölündüğünde %138.49 oranı elde edilir).

 

Dört Çekirdek Ve Hızaşırtma (Core 2 Duo E6750/Quad Q6600/QX6850) Sonuç

Yaptığımız deneyler sonucunda Intel’in yeni ve en pahalı amiral gemisi Core 2 Extreme QX6850′nin gayet iyi hızaşırtma yeteneklerinin olduğuna şahit olduk. 4.16 GHz gibi bir hıza erişen Core 2 Duo E6750′nun karşısında dört çekirdekli bir işlemcinin 4.02 GHz’e ulaşabilmesi şaşırtıcı. Eğer cebiniz yeterince doluysa, Core 2 Extreme QX6850 sizi fazlasıyla tatmin edebilecek gibi duruyor.

Deneylerde şahit olduğumuz diğer önemli nokta ise QX6850′nin E6750 ile aynı çekirdek sürümüne sahip olmasına rağmen E6750 kadar FSB dostu olmadığıydı. Bazıları bunu dört çekirdeğin ürettiği yüksek ısının FSB hızını çok daha ötelere taşımayı engellediğini savunacaklardır fakat FSB hızının işlemcinin ısısıyla herhangi bir alakası olmadığından diğer olası nedenleri göz önünde bulundurmanın faydalı olacağını düşünüyoruz.

QX6850′nin düşük bir FSB hızı aralığı olmasının iki önemli sonucu var. Birincisi aynı işlemci aşamasına sahip Q6600′ün neler yapabileceğinden, yani bu işlemcinin en yüksek hızının ne olabileceğinden, yüksek FSB hızında oluşan kararsızlığı elemek adına çarpan sayısını QX6850′de olduğu gibi 9′un üstüne çıkarma şansımızın bulunmamasından dolayı asla emin olamayacağız. İkincisi, biz QX6850′yi gelecekte anakart deneylerimiz için de kullanmayı hedefliyorduk fakat yine FSB hızını yeterince yukarıya çekemeyeceğimiz için test edeceğimiz anakartların gerçek FSB hızı yeteneklerini, en azından Core 2 Duo E6750′nin sunabildiği derecede göremeyebiliriz.

İşte tüm bu saydığımız nedenlerden dolayı Core 2 Extreme QX6850′yi başka bir sistem başarımı deneyi hazırlayıncaya kadar rafa kaldırıyoruz. Öte yandan gelecekteki G0 aşamalı Core 2 Quad müşterilerinin akıllarındaki en önemli mesele, bu işlemcilerin QX6850′nin 9 hız çarpanıyla yaşadığı gibi 3.8 GHz sınırına takılıp takılmayacakları ancak şimdilik bu konuda gerekli deneyleri yapmadan tatmin edici yorumlar yapamayız.

Kaynak: ThgTR

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Connect with Facebook